Top sfaturi pe care le-am primit in sedinte de psihoterapie

Top sfaturi pe care le-am primit in sedinte de psihoterapie

4 minute

Sedinte de psihoterapie… am multe la activ si totusi nu suficiente. Asta pentru ca autocunoasterea sanatoasa si dezvoltarea personala sunt procese pe termen lung si, uneori, presarate cu obstacole.

Ca o paranteza – o sa scriu un articol si despre cum mi-am ales psihoterapeutul, ce sa cauti in relatia cu el / ea, cum mi-am dat seama ca este / nu este pentru mine sau ce m-a facut sa incheiem / continuam relatia. Spun asta in calitate de pacient aflat la al 4-lea psihoterapeut.

De-a lungul celor 4 ani de sedinte de psihoterapie am invatat multe lucruri pe care le-am filtrat prin gandirea mea si prin experientele personale. Pe unele le port in gand deseori, pe unele le-am uitat, pe altele le-am „perfectionat” transformandu-le in stil de viata.

Din toate discutiile mele in terapie iti las, pe scurt, cele mai bune sfaturi pe care le-am primit pana acum:

1. Sa cer ajutorul in loc sa ma incapatanez sa fac totul singura

Asta pentru ca am tendinta sa iau tot greul asupra mea. Recent am invatat ca este o forma de control si ca aceasta dorinta de control vine din anxietate + frica de esec. Preferi sa faci totul singur, oricat de greu, pentru ca asa simti ca poti controla mai bine situatia si, implicit, ca poti evita un esec sau un dezechilibru.

2. Gesturi mici si constante, in loc sa vreau lucruri marete din prima

De exemplu, cand fac ordine in casa pot sa incep de la lucruri mici. Nu trebuie sa intorc toata casa cu susul in jos si sa am senzatia ca ma coplesesc. Alt exemplu, cand vreau sa scriu / inregistrez ceva pentru website, sa fac cate putin mai des, decat sa imi pun presiunea sa fac mult deodata.

3. Sa exprim ceea ce simt in loc sa interiorizez

Asta a fost mult timp una din cele mai mari greseli ale mele. Abia recent am inceput sa ies din carapace. Desi sunt o persoana sociabila si destul de deschisa, asta nu inseamna ca exprim prea bine ceea ce simt. Emotiile si gandurile profunde ramaneau de multe ori in interiorul meu, din teama de a gresi / de a-si face cineva o parere gresita despre mine.

Ei bine, mi-am dat seama ca sanatatea mea conteaza mai mult decat o parere de moment.

metode anti panica4. Sa ma pun (si) pe mine pe primul loc

You first! Nu este egoism, ci respect pentru propria persoana. De cand ma stiu pentru mine a contat mai mult atmosfera din jurul meu decat ce este in interiorul meu, ce cred ceilalti despre mine decat ce cred eu despre mine, sa le fie bine mai intai celor dragi si abia apoi mie doar daca le este lor.

Recunosc ca am pierdut o parte din mine pana sa imi dau seama cat am gresit. Inca lucrez la acest capitol, pentru a recupera macar o parte din lucrurile frumoase care au trecut pe langa mine in timp ce imi doream sa fie ceilalti multumiti.

Despre atitudinea sanatoasa, deloc egocentrista, in care devii o prioritate pentru tine si renunti la a-ti face atat de multe griji a scris Mark Manson in „Arta subtila a nepasarii”. Este o carte ca o discutie cu un prieten bun tragandu-te de maneca pentru ca o iei „pe aratura”. Detalii si recenzia cartii „Arta subtila a nepasarii” gasesti aici.

5. Cand am un atac de panica, sa ma gandesc cum am trecut peste cel anterior

O serie de atacuri de panica uratele m-au adus la prima mea sedinta de psihoterapie, in urma cu 4 ani. La inceput erau cateva atacuri de panica pe zi timp de cateva zile consecutiv intr-o luna, dupa care eram efectiv epuizata. Acum am ajuns la un singur atac de panica pe luna, chiar si la 2 luni uneori. In spate este multa munca cu mine + sustinere de la terapeut si familie.

Foarte foarte mult in astfel de momente m-a ajutat sa imi amintesc cum am trecut cu bine in episodul de panica anterior – ce am facut ca sa nu degenereze situatia, cum m-am controlat, cat de repede a trecut, ce am vizionat / atins / mirosit ca sa ma simt mai bine.

Daca vrei sa citesti mai multe despre cum sa eviti sau sa diminuezi puterea unui atac de panica, iti va fi de folos articolul Top 10 Metode anti panica din experienta mea, disponibil aici.

Dragilor, sper ca v-au fost de folos sfaturile extrase din sedinte de psihoterapie personale. Mi-ar placea sa stiu ca v-am ajutat sa faceti chiar si un mic pas in plus spre autocunoastere si stare de bine. Scrieti-mi, dati-mi un feedback sau spuneti-mi daca va pot fi de folos in acest proces. Ajut, cu drag!

Ca de obicei, inchei prin a va reaminti ca va astept cu idei, sfaturi, voie buna si pe Facebook EdeBine.ro, Instagram Edebine si YouTube Elena Raluca (Edebine.ro)

Cu drag,
E. R.