Top 10 Metode anti panica (testate pe mine)

Top 10 Metode anti panica (testate pe mine)

6 minute

„Top 10 Metode anti panica” este unul din titlurile votate de voi, in story #alegicecitesti, pe pagina de Facebook EdeBine si pe Instagram Edebine.

Imi doresc foarte mult sa ajut din propria experienta, cu lucruri care la mine au functionat. Va las mai jos 10 metode anti panica / anti anxietate, in ordine descrescatoare in functie de cat de eficiente sunt pentru mine si cat de des le folosesc.

1. Metoda care functioneaza mereu

Ii spun metoda „cum a fost data trecuta”. Ma gandesc la situatii identice si la cum m-am descurcat atunci. Pur si simplu imi spun in gand: data trecuta cand ai trecut prin asta / cand ai facut acelasi lucru, aminteste-ti ce s-a intamplat?

Te-ai descurcat admirabil si ai reusit sa te stapanesti? Bun. Repeta ce ai facut atunci.
Ai intampinat dificultati, dar a fost foarte bine pana la urma? Atunci de ce nu ar putea fi la fel si acum?

Spune-ti asta intruna. Poate nu te va scapa complet de panica / anxietate in acel moment, dar sigur sigur le vei diminua.

2. Metoda anti panica, direct din natura

  • ceai din plante cu efect calmant dovedit (tei, cimbrisor, roinita, lavanda am mereu in casa pentru efect dar si pentru aroma lor minunata)
  • aromoterapie tot cu efect anti anxietate (portocala, mandarina, lavanda, tamaie)
  • ulei / tinctura de tipul DoTerra sau Remediile Bach (care fie se aplica pe anumite zone ale corpului, fie se inghit).

3. Metoda invatata la primele sedinte de terapie

Inchizi ochii si te concentrezi puternic pe corpul tau, de sus in jos, bucatica cu bucatica – capul, gatul, pozitia mainilor, pozitia spatelui, cum respiri, cum iti simti zona bazinului, ce pozitie au picioarele, cum iti simti varfurile degetelor. In acelasi timp, inspiri pe nas si expiri pe gura, usor, incet, altfel te hiperventilezi, cresti ritmul inimii si iti faci cadou un real atac de panica. Nu asta iti doresti! 🙂

Daca ai cateva minute stapanire de sine sa faci asta, efectul este printre cele mai bune!

4. O metoda de suflet: vorbesc cu cineva drag

Mai exact, imi impun sa ma defocusez de pe agitatie si durere, ca sa ma focusez pe vocea sau povestirile cuiva drag. Imi impun sa ma iau cu vorba ca sa ignor toanele trecatoare ale corpului meu.

5. Metoda cu care te simti „empowered”

Iti impui in gand sa mai astepti inca 1 -2 min ca sa te convingi ca trece. Asta nu imi iese mereu, dar cand imi iese… simt ca am super puteri!

Concret, imi spun in gand asa: iesi pe balcon 2 min, cauta 10 masini rosii in parcare si apoi intoarce-te in casa. Cand te intorci, agita-te cat vrei, dar pana atunci iesi pe balcon si cauta masinile rosii. SAU deschide jocul tau preferat de pe telefon, joaca-te o runda si apoi vezi tu cat de agitata mai esti.

Si tot asa. Fiecare cu ce stie ca il prinde – o jumatate dintr-un episod al serialului preferat, un pahar de limonada baut incet, cateva minute la telefon cu cineva drag.

In 90% din cazuri, dupa ce am terminat de facut acel lucru ma simt mult, mult mai bine.

6. Ceva care nu da gres, dar la care am acces mai rar

Pune-ma intr-un spatiu in aer liber, cu verdeata si animale (in special catei) si nu imi mai trebuie nimic. Ce vina au ochii aia nevinovati ca imi joaca mie corpul feste? Ei imi ofera iubire neconditionata si vor sa ne jucam. Pai sa ne jucam, zic!

Dupa cateva minute de mangaieri, dragoste si bunatate cu animalutul preferat, chiar si cel mai aprig atac de panica cedeaza. Sunt convinsa ca dragostea pura si responsabilizarea care vin la pachet cu ingrijirea unui animal pot scoate oamenii din depresii, tulburari de panica, anxietate.

7. Metoda creativa anti panica la care apelez uneori

De aproape 10 ani fac puzzle-uri, cand am putin timp liber. Ma deconecteaza, ma relaxeaza, sunt efectiv in alta lume. Recomand, din inima! Gasiti la mine pe Instagram poze cu cateva dintre ele.

Pictura pe numere am descoperit-o recent si este cam 1 la 1 cu puzzle-ul dpdv deconectare.

8. Metoda care mizeaza pe transparenta si socializare

Sa ii explici celui de langa tine cum te simti in acel moment, atat de in detaliu si atat de calm, incat cuvintele si starile ajung sa nu mai aiba nicio putere asupra ta.

Mi s-a intamplat ultima data in avion. Desi iubesc aeroporturile, avioanele si zborul, eram foarte agitata si aveam clar un inceput de atac de panica. Asa ca m-am apucat sa ii spun sotului, calm si cu zambetul pe buze, cum ma simt.

Ceva de genul: „Simt ca imi explodeaza tamplele, am un nod in burta, parca respir cam greu, iti dai seama am tot tacamul cunoscut, iar face misto corpul de mine. M-a prins pe teren minat. Dar na, tamplele ma dor si cand e innorat afara, nod in burta am si cand ofer un buchet de flori mamei, de respirat respir greu si cand urc 4 etaje. Ce naiba poate fi mai rau?”

Ideea e ca disec atat de mult starea mea pana o reduc la niste simple cuvinte, moment in care imi dau seama ca deja m-am mai calmat putin.

Atentie! Daca fac asta calm, zambind, ca si cum as spune o poveste banala, functioneaza. Daca spun rapid, cu respiratie sacadata, speriat, atunci clar atac de panica scrie pe mine. Deci, luati exemplu! 🙂

9. O metoda anti panica la indemana mereu, dar care necesita ponderare

Pun ceva bun de rontait langa ceaiul mentionat mai sus. Grija, totusi! Nu pun o punga de chipsuri si o ciocolata :)) Pot fi cativa biscuiti sau o felie de placinta sau un croissant.

10. Ceva ce am inceput de putin timp, dar deja da roade

Ma tin departe de stiri si senzational. Am inceput si pe site manifestul #pandemiefarapanica unde imi mentin pozitia anti stiri alarmiste, exagerate, provocatoare de anxietate si panica, care pot declansa sau acutiza afectiuni psihice.

Merg pe premiza ca, ceea ce este cu adevarat important si vital pentru mine, voi afla oricum de la cineva din familie sau de la colegi. De ce sa imi umplu mintea cu tot felul de scenarii inutile? Credeti-ma, este minunat sa deschizi tv-ul doar ptr emisiunile preferate sau pentru muzica si filme.

P.S. Metodele mele anti panica nu-s metode minune si nici nu e de ajuns una singura intr-un moment tensionat. Deseori si eu le combin, in functie de cum ma simt, unde ma aflu si ce am la indemana.

In final, as vrea sa va scriu si raspunsul meu la 3 intrebari pe care le vad foarte des in online:

1. Cum scap de atacurile de panica?
FLASH NEWS! Nu scapi de tot odata ce apar pentru prima data, insa inveti sa le „intelegi”, sa le eviti si, in final, sa le minimizezi pana la ignorare. Cel putin asa mi s-a intamplat mie. Odata ce am experimentat primele atacuri de panica, mi-au intrat in minte si s-au mai manifestat, chiar daca ulterior am invatat sa le evit, sa le scurtez sau sa le ignor (cu ajutorul terapiei si al vointei personale).

Nu este o tragedie. Inveti sa te „imprietenesti” cu ele, pe cat posibil, ajungand de la „aoleu, mor” la „mda, posibil sa fie un atac de panica, sa ne vedem in continuare de ale noastre”.

2. Atacul de panica creste tensiunea?
DA si NU. Eu de fel am tensiunea 12 cu 6-9. O singura data in timpul unui atac de panica mai uratel mi-a crescut la 16, in rest, maxim maxim la 14. Bineinteles, sunt si cazuri in care nu creste deloc. Sunt fix cazurile in care reusesc sa ignor complet si sa imi vad de ale mele. Adica sa nu las creierul sa faca misto de mine si sa ma agite peste masura.

3. Poti muri de la un atac de panica?
PAI, NU SUNT EU DOVADA VIE CA NU? 🙂 N-am murit la primele, cele mai urate… n-am murit nici la urmatoarele, moderate… deci tot inainte, la lupta! :))

Nu ezitati sa imi scrieti sau sa lasati un comentariu mai jos, daca va pot ajuta in legatura cu lupta anti panica si anti anxietate. Dar din dar, se face Rai!

Va astept cu idei, sfaturi, voie buna si pe Facebook EdeBine.ro, pe Instagram Edebine, dar si pe YouTube Elena Raluca (Edebine.ro)

Cu drag,
E. R.